Megint megjött a Mars: a vörös bolygó együtt áll a Holddal

2024 június 02
| Szerző: Könyves-Tóth Réka, Tudományos munkatárs
Újabb látványos együttállást figyelhetünk meg június 3-a hajnalának egy igencsak szűk idősávjában.

A Hold vékony sarlójához ezúttal Naprendszerünk negyedik bolygója, a vörös bolygó néven is ismert Mars kerül 3 fokos közelségbe. Aki szeret nagyon sokáig fennmaradni este, avagy a szokásosnál is korábban kelni reggel, mindenképpen nézze meg az együttállást június 3-án, hétfőn reggel 3:30-kor! Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a konstelláció 2:40-2:50 között kel fel a keleti égbolton, és körülbelül másfél-két órán át lesz látható, ugyanis nem sokkal hajnali 4 óra után elmossa a látványt a közelgő napkelte fénye. Ez tehát egy igencsak szűk időintervallum, így résen kell lennie annak, aki szeretné megfigyelni. Természetesen a Hold, illetve a Mars is látszik szabad szemmel, de binokulárral közelebbről is megvizsgálhatjuk mindkét égitestet.

Az együttállás résztvevői ezúttal tehát a Hold, illetve egy naprendszerbeli bolygó. A bolygók egymáshoz, illetve a Holdhoz is viszonylag gyakran kerülnek közelségbe, így a június 3-i esemény nem mondható kifejezetten ritkának, ám mindenképpen különleges, látványos, és éppen ezért megfigyelésre méltó. Persze valószínűleg nem sokan vannak ébren egy hétfői nap hajnalán, egy nehéz, munkával töltendő hét előtt, talán páran felébrednek spontán az éjszaka közepén. Ha ez megtörténik, érdemes akár kinézni az ablakon keleti irányban, már ha jól látszik valamely ablakunkból a keleti horizont, vagy kimenni egy olyan helyre, ahol nem akadályoznak meg minket mesterséges akadályok, avagy magasra nyúló fák a megfigyelésben.

A Hold és a Mars együttállása június 3-án.

Ha sikerült megfelelő helyet találni az észleléshez, érdemes külön-külön is megfigyelni az együttállás résztvevőit, ha éppen van nálunk binokulár. A Hold gyönyörű tud lenni bármely állapotában, teliholdként például olyannyira beragyogja az éjszakát, hogy szinte lámpa sem szükséges ahhoz, hogy vezesse léptünket. Ami azonban talán még a teliholdnál is látványosabb tud lenni, az a vékony holdsarló megfigyelése. Június 3-án a Hold C-betű alakot formázó, vékonyka sarlója mindössze 15%-os fázisát mutatja, így nem olyan egyszerű megtalálni az égbolton, mint fényesebb állapotában.

A hajnali holdsarló C alakja.

Az együttállás résztvevői 3 óra tájékán kelnek a keleti horizonton, és az éppen 91%-os fázisban pompázó Mars bolygó 1 magnitúdós látszó fényességével csaknem kiszúrja a szemünket. A Mars érdekessége, hogy még szabad szemmel megfigyelve is vörösesnek látszik, így csupán ennek alapján is könnyedén megkülönböztethető a csillagoktól, illetve a többi bolygótól. Ahhoz, hogy a vöröses szín még áthatóbb legyen, érdemes egy kis távcsőbe nézve is megvizsgálni ezt a mindösszesen 5 ívmásodperces látszó szögátmérőjű bolygót. Aki pedig kíváncsi Naprendszerünk negyedik, és a Földhöz sok tulajdonságában leginkább hasonló bolygójára, annak jó szívvel ajánljuk a Fejezetek a Naprendszer naplójából című sorozatának vonatkozó fejezetének elolvasását: FEJEZETEK A NAPRENDSZER NAPLÓJÁBÓL 6 – Mars, a vörös bolygó

További érdekesség a Marssal kapcsolatban az, hogy ez a bolygó nem látszik egész évben az éjszakai égbolton: van, amikor a horizont alatt marad. Idén azonban június elején kidugja orrát a sötétségből, és megmutatkozik előttünk. A Mars-szezon, amely majd az egész nyáron átível, ekkor fogja kezdetét venni. A vörös bolygó szerelmeseinek tehát lehetőségük lesz a forró nyári hajnalokon megfigyelni szeretett bolygójukat.

Az együttállástól jobbra a Szaturnusz is látszik.

Ha sikerült felébrednünk az együttállás időpontjára, a keleti égbolton egyéb érdekességeket is megfigyelhetünk. Ekkor például a horizont felett valamelyest magasabban, jobbra látszik majd a Szaturnusz fényes, körülbelül 1,2 magnitúdós korongja is. A megfigyelése szabad szemmel is szép élmény, egy kisebb távcsővel pedig még a körülötte lévő, jellegzetes gyűrűrendszer is megfigyelhető.

Látványosságok az együttállás közelében.

Ha van távcsövünk, érdemes megnézni a Hold fölött, az Androméda csillagképben elhelyezkedő, M31-es katalógusszámmal jelölt Androméda-galaxist, Tejútrendszerünk szomszédját, illetve a Pegazus csillagkép négy fényes csillaga által kirajzolt jellegzetes négyszög alakot.

A képek forrása: Stellarium.

Szerző: Könyves-Tóth Réka, Tudományos munkatárs