Júniusi égi jelenségek – csoda a nappali égen, jönnek a bolygók, ráadásként pedig újra üstököst észlelhetünk

2024 június 01
| Szerző: Kovács Péter, Amatőrcsillagász, tudományos újságíró
Megérkezett a nyár, a napforduló hava, a meleg éjszakákon Tejút-környéki észlelések hava.

Júniusban végre újra bolygókat láthatunk a hajnali égbolton, jön a Mars, a Szaturnusz, és a hónap végére a király is visszatér: látszik a Jupiter.
Ez utóbbi lesz a „felelős” június egyik leglátványosabb égi jelenségéért is: 4-én szoros, egy látómezős együttállásban lesz a Merkúrral a nappali égen.
Folytatódik a Hold nagy sorozata, külön kiemelendő a június 16-i nagyon szoros együttállása a Spicával, ami minden bizonnyal sokunknak megdobogtatja majd a szívét.
Végül pedig essék szó a 13P/Olbers üstökösről: a halvány égi vándort a hónap második felében cserkészhetjük be távcsövünkkel.
Lássuk mindezt részletesen!

Június 3-án oppozícióban a (43) Ariadne

A Mars és a Jupiter között húzódó aszteroidaövben keringő, 1857-ben Norman Robert Pogson által felfedezett aszteroida kerül ezen az éjszakán szembenállásba.
A kétszer olyan hosszú, mint amilyen széles, leginkább forgó krumplira emlékeztető égitest 3-án éjfél után delel a Kígyótartó gömbhalmazoktól hemzsegő keleti vidékén. Ekkor van a legnagyobb esélyünk megpillantani a 9,1 magnitúdós, apró fénypontot a holdtalan égbolton – érdemes legalább közepes méretű távcsővel próbálkozni.

Oppozícióban a (43) Ariadne kisbolygó június 3-án 00:40-kor a déli égbolton. Stellarium-web.org

Június 3-án a Mars láthatóságának nyitánya a Mars és a holdsarló együttállásával

A vörös bolygó lassan, de biztosan visszatért a hajnali égboltra, júniustól pedig már kényelmes magasságban, távol a hajnali fényözöntől szemlélhetjük az 5,1 ívmásodperces látszó átmérőjű, 92%-os fázisú, 1 magnitúdós Marsot.
A bolygó ráadásul 3-án hajnalban egy szép együttállással fogja ünnepelni a visszatértét: 03:22-kor 2,5 fokra lesz a 15%-os fázisú holdsarlótól. Már csak a szabadszemes látvány miatt is érdemes lesz korán kelni!

A holdsarló és a Mars párosa június 3-án 03:30-kor a keleti égbolton. Stellarium-web.org

Június 4-én felső együttállásban a Vénusz

Az elmúlt hónapokban a Vénuszt már csak a nappali égen volt alkalmunk megfigyelni, június 4-én pedig a bolygó eléri a Földről nézve  a Naphoz legközelebbi pontját, azaz a felső együttállást.
A Vénuszt el is fedi a Nap, a belépés 3-án 19:46-kor kezdődik, és 20:00-ig tart, a kilépésre pedig június 5-én 16:35-tól 16:49-ig fog sor kerülni (persze mindez tőlünk nem látszik a Nap vakító fénye miatt – nehogy a Napba akarjunk nézni!).
A bolygóval ezután már csak júliusban találkozhatunk, amikor Estcsillagként tér majd vissza az alkonyi égboltra.

A Vénusz felső együttállásban belép a Nap mögé június 3-án 19:46-kor. Stellarium-web.org

Június 4-én Jupiter – Merkúr szoros együttállás a nappali égen

Fantasztikus látvány várja ezen a napon a nappali észlelések szerelmeseit: 12:34-kor szoros, 7 ívperces együttállásban lesz a Jupiter és a Merkúr!
A kettős a Naptól 3 fokos távolságban, egy látómezőben lesz észlelhető – ez természetesen megköveteli a megfelelő elővigyázatosságot és a nappali észlelésekre vonatkozó biztonsági szabályok betartását.
És ha már Nap: központi csillagunk aktivitásának csúcspontján van, érdemes hát az eseményt egy napészleléssel is megtoldani a megfelelő, erre alkalmas távcsövekkel vagy kiegészítőkkel, speciális szűrőkkel – vagy akár a Svábhegyi Csillagvizsgálóban, ahol külön programmal készülnek a nem mindennapi eseményre: https://svabhegyicsillagvizsgalo.hu/programok-a-csillagvizsgaloban/jupiter-merkur-szoros-egyuttallas-napeszlelessel-0604

A Jupiter és a Merkúr június 7-én 12:34-kor 7 ívperces közelségben a nappali égen. Stella-rium-web.org

Június 5-én 34 órás és 31 perces hajnali holdsarló

A korán kelők ezen a hajnalon a polgári szürkület kezdetén nemcsak a Szaturnuszt és a Marsot kereshetik a keleti látóhatár felett, hanem 04:03-kor az újhold beállta előtt utoljára megmutatkozó kísérőnket is. A mindössze 3%-os fázisú Holdat négy fokkal a horizont felett elcsípni nagy kihívás, de annál is szebb látvány!

34 órás és 31 perces holdsarló június 5-én 04:03-kor a keleti-északkeleti horizont felett. Stellarium-web.org

Június 7-én 30 órás és 43 perces korai holdsarló

Az 5-én búcsúzó holdsarló máris visszatér az esti égboltra: 7-én 21:21-kor, szűk hét fokkal a nyugati horizont felett vadászhatunk a szürkületi fényben fürdő kísérőnk újhold utáni megjelenésére.
A cérnavékony, 2%-os sarló még az előzőnél is szebb látványt, és nagyon hálás fotótémát ígér!

Cérnavékony, 30 órás és 43 perces holdsarló az alkonyi fényben június 7-én 21:21-kor az északnyugati látóhatár felett. Stellarium-web.org

Június 9-én Praesepe holdsarló Pollux Castor vonal az esti égbolton

Ahogy a Hold egyre magasabbra emelkedik az esti égen, úgy produkál szebbnél szebb együttállásokat. Ennek egyik leglátványosabbja lesz a 9-én 22:23-kor bekövetkező jelenség, amikor is az M44 nyílthalmaz – azaz a szabad szemmel is könnyen látható Jászol; attól nyolc fokra a 12%-os fázisú Hold; további hét fokra az Ikrek bétája, a Pollux; újabb négy és fél fokra pedig a Castor, az Ikrek alfája alkot majd könnyen azonosítható égi vonalat.
Az együttállás elsősorban szabad szemmel lesz látványos – annak viszont, aki egy komolyabb távcső társaságában szemlélné meg, ajánljuk a közelben, a Szekeresben már 12 fokkal a horizont felett járó 13P/Olbers üstököst is.

Jászol, holdsarló, Pollux és Castor vonal június 9-én 22:23-kor az északnyugati égbolton. Stellarium-web.org

Június 16-án éjféli csillagfedés

Ezen az éjszakán láthatjuk június első érdekesebb csillagfedését: a 6,4 magnitúdós fényességű HD 111199 00:11-kor lép majd be a Hold sötét oldalán, 12 fokos horizont feletti magasságban.
A 01:04-kor bekövetkező kilépésre még alacsonyabban, 4 fokkal a nyugati látóhatár felett fog sor kerülni – ennek megpillantása nem lesz könnyű falat a 66%-os fázisú kísérőnk világos oldalán.

A HD 111199 csillag belép a Hold sötét oldala mögé június 16-án 00:11-kor a nyugati égbolton. Stellarium-web.org

Június 16-án nagyon szoros Hold – Spica együttállás

A hónap talán leglátványosabb együttállása vár ránk ezen az estén!
A két főszereplő, azaz a Hold és a Szűz alfája, a 0,9 magnitúdós fényességű Spica napnyugtától késő estig nagyon szoros együttállásban lesz látható a déli égbolton.
20:46-kor, még az alkonyi fényben a kettős távolsága mindössze 6 ívperc lesz, azaz biztos, hogy szabad szemmel észlelni nem tudjuk a kísérőnk melletti csillagot, az egy együttállás megpillantásához ekkor még binokulárra van szükség!
A páros távolsága ezután nőni fog: 21:30-ra, a polgári szürkület beálltára 14 ívpercre, 22:28-ra, a navigácíós szürkület kezdetére 29 ívpercre, ami még mindig nagyon-nagyon szoros és látványos együttállás. Ha van jelenség, amit nem szabad kihagyni, az ez a páros lesz – csak az időjárás legyen kegyes hozzánk!

A Spica 17 ívpercre a Holdtól június 16-án 21:46-kor a déli égbolton. Stellarium-web.org

Június 20-áról 21-ére virradó éjszaka: a Hold a Skorpió ollói közt és nyári napforduló

Ezen a napon 22:51-kor következik be a nyári napforduló. Ekkor a Föld északi pólusa maximális szögben áll a Nap irányába, és ezzel beköszönt a csillagászati nyár.
Az eseményt az égbolt két további jelenséggel koronázza meg: hajnali 01:03-kor a telő, 95%-os megvilágítottságú Hold a Skorpió olló közé vándorol. Kísérőnk mindössze 25 ívperccel lesz látható a 2,9 magnitúdós Pi Scorpii felett, az olló csillagaival és a közeli Antaresszel igazán dekoratív látványt ígérve.

A telő hold a Skorpió ollói közt június 21-én 01:03-kor a déli-délnyugati horizont felett. Stellarium-web.org

Június 22-én telihold

Ezen a hajnalon 03:08-kor éri el kísérőnk a júniusi telihold fázist, amit a bulvársajtóban néha „eperhold”-nak is neveznek. Gyorsan tisztázzuk, hogy ez nem jelenti azt, hogy kísérőnk piros színben pompázik majd! A név az algonkin indiánoktól származik, akik Észak-Amerika keleti vidékein éltek, és a nyár első teliholdjának idején szüretelték az epret.
Mindenesetre a nyár teliholdjai mindig varázslatosak, akkor is, ha ezen az éjszakán a közvetlenül a sötétség beállta után kelő, és napkeltekor nyugvó kísérőnk miatt más égitestet megfigyelni aligha lesz lehetőségünk.

Június 23-án a 13P/Olbers üstökös holdmentes láthatóságának nyitánya

Újra üstökös az egünkön! A periodikus, 69 éves keringési idejű 13P/Olbers legutóbb 1956-ban járt földközelben, most pedig újra itt köszönthetjük a Naprendszer belső régióiban.
Az égitest június végén kifejezetten jól megfigyelhető lesz az északkeleti égbolton: 7,5 magnitúdó körüli fényességgel nyit az első holdmentes éjszakáján, június 23-án.
A kométa ezen a napon 22:40-kor 13 fokos horizont feletti magasságban lesz a Hiúz csillagképben, azután éjszakáról éjszakára feljebb emelkedik, a fényessége pedig enyhén növekszik – egészen július elejéig vadászhatunk ilyen körülmények közt a halvány égitestre.

A 13P/Olbers üstökös június 23-án 22:40-kor az északnyugati horizont felett. Stellarium-web.org

Június 26-án kettőscsillag-fedés

A csillagfedések szerelmeseit ezen a hajnalon különleges meglepetés várja: a Hold egy kettőscsillagot is elfed!
A kettőscsillag belépése a Hold mögé 03:00 körül várható, de az erős holdfény miatt kétséges a megfigyelhetősége.
A kilépés a Hold sötétoldalán várható 03:38-kor. A csillagpáros első tagja a 29 Aqr B lép ki a Hold mögül először majd 6,4 másodperc múlva az A komponens. Mindkét csillag 7,2 magnítúdó körüli, az A komponens a DX Aqr fedési kettőscsillag 0.945 napos periódussal.

Június 28-án hajnali félhold együttállása a Szaturnusszal és a (42) Isis oppozícióban

A hajnalban is észlelők szép jelenségnek lehetnek szemtanúi 28-án 02:30-kor, amikor a hó végén egyre magasabbra merészkedő, 1,1 magnitúdós gyűrűs bolygó hat fokkal keletre lesz látható a fogyó, 60%-os fázisú félhold mellett.
Elsősorban szabad szemes látványosságként ajánljuk, de valószínűleg kiváló fotók is készülnek majd az eseményről.
Ezen az éjszakán, de még éjfél és holdkelte előtt érdemes vadásznunk a földközelben levő (42) Isis kisbolygóra, amely 9,4 magnitúdós fényességével oppozícióban is nehéz célpontnak ígérkezik.

A félhold és a Szaturnusz párosa június 28-án 02:30-kor a délkeleti égen. Stellarium-web.org

A bolygók júniusi láthatósága

Merkúr: Június 14-én felső együttállásban van a Nap mögött. A hónap  legvégén, napnyugta után már a navigácíós szürkületben figyelhető meg az 5,6”-es korongjával, -0,6 magnítúdós fényességével. 3-án délben is elcsíphetjük a Jupiterrel való szoros együttállásában a nappali égen, 7 ívperces közelségben.

Vénusz: Ugyancsak felső együttállásban van a nappal, június 3-a és 5-e között a napkorong el is fedi a bolygót. A televénusz a hónap során csak a nappali égen figyelhető meg, látszó átmérője 10” körüli és -3,9 magnítúdó fényes lesz.

Mars: Hajnalonként már megfigyelésre alkalmas magasságba emelkedik a vörös bolygó. Hó közepén a hajnali polgári szürkületkor már 16 fokos magasságban észlelhetjük az 1,0 magnitúdós Mars 5,2" átmérőjű, 91%-os fázisú, apró korongját.

Jupiter: A Nappal való májusi együttállása után hajnalban kel, de még mindig alacsonyan jár. Hó végére a polgári szürkületkor viszont már 10 fokos magasságba emelkedik a -2,0 magnitúdós, 33,5"-es átmérőjű bolygókorong.

Szaturnusz: Hajnalra már jól megfigyelhető magasságba emelkedik a gyűrűs bolygó, a hó közepén, a polgári szürkületkor már 27 fokos magasságban jár. A halvány, 1,1 magnitúdós narancsos bolygó korongjának átmérője 17,4"-es, a vékony gyűrűje pedig rendkívül laposan, 2 fokos szögben dől a Föld felé.

Uránusz: A Fiastyúk közelében járó bolygó ebben a hónapban még nagyon nehezen pillantható meg, a hó végén is csak 7 fokos magasságban jár a hajnali navigácíós szürkület kezdetén az 5,8 magnítúdós és 3,5”-es átmérőjű bolygó.

Neptunusz: Már jól észlelhetjük a legkülső bolygót, hiszen hó közepén, a hajnali navigácíós szürkület kezdetére 17 fokos magasságba kerül a 7,9 magnitúdós, 2,3"-es korongátmérőjű, apró, kékes planéta.

Jó egeket és örömteli bámészkodást kívánunk júniusra is!

Források

Meteor Csillagászati Évköny 2024

Borítóképek forrása:

A nyári tejút a Pollino Nemzeti Park felett 2022 augusztusában. Giuseppe Donatiello, FlickR, CC2.0.

Eperhold Bill Ingalls fotóján. NASA's Marshall Space Flight Center, FlickR, CC2.0.

Szerző: Kovács Péter, Amatőrcsillagász, tudományos újságíró