Hétvégi merkúrsarló maraton

2024 március 23
| Szerző: Vizi Róbert, Bemutató csillagász
Este észlelhetjük a félmerkúr káprázatos látványát, majd holnap a legnagyobb kitérésnél egy óránál tovább figyelhetjük meg az égitestet. A következő héten az egyre fogyó bolygókorongot is láthatjuk.

A római isten bolygója

Naprendszerünk legkisebb bolygóját már a babilóniai, ókori görög és római csillagászok is megfigyelték. Természetesen a szabad szemes észlelés korlátai miatt nem ismerték a fázisait és felszíni képződményeit. A római csillagászok Mercurius istenükről – az istenek hírnöke a római mitológiában – neveztek el a bolygót, és ezt a mai napig használjuk. A távcső megjelenésével és technikai fejlődésével a 17. századtól kezdődően már a fázisait is meg tudták figyelni a csillagászok. Azonban a felszíni alakzatokat csak a 19. században pillantották meg. Az utóbbi évtizedekben a Mariner–10, MESSENGER és nemrég a BepiColombo nevű űrszondák is meglátogatták a parányi bolygót. A több évszázada tartó csillagászati munkának köszönhetően számos tulajdonságát ismerjük a planétának.

A MESSENGER űrszonda 2008-ban lefotózta a Merkúr felszínének egy részét. A felvételen számos szép kráter látható, és jól megfigyelhető, hogy égi kísérőnk, a Hold felszíne is igen hasonló. FORRÁS: NASA.gov

Az égitest születése után mint Naprendszerünk legtöbb bolygóját számtalan becsapódás érte. Ennek hatására fekete bazaltsíkságok és hatalmas kráterek borítják a Merkúr felszínét. Az utóbbi felszíni képződményeket írókról, művészekről és zenészekről nevezik el, így összesen 6 kráternek van magyar vonatkozású neve: Bartók, Jókai, Liszt, Petőfi, Munkácsy és Kertész. A bolygó átmérője csak 4880 km, ami a legkisebb planétává teszi Naprendszerünkben. Gázóriásainknak, mint a Jupiternek és a Szaturnusznak nagyobb átmérőjű holdjai is vannak. Azonban nem csak a legkisebb, hanem a Naphoz legközelebbi bolygó is. Az átlagos távolság a két égitest között 58 millió kilométer. Egy merkúri év 88 földi nappal egyenlő, és 59 napra van szüksége, hogy a saját tengelye körül megforduljon. Közelsége miatt a Nap által megvilágított oldalán 400 Celsius-fok körüli hőmérséklet uralkodik. Az árnyékos területen viszont -100 Celsius-fok alatti hőmérsékletek is előfordulnak.

A MESSENGER űrszonda az első Merkúr melletti elrepülésénél készítette ezt a felvételt az Apollodorus-kráterről. FORRÁS: NASA.gov

A merkúrsarlók észlelése

Naprendszerünk legkisebb bolygójának észlelése sosem volt egyszerű feladat. A tapasztaltabb amatőrcsillagászok számára is kihívást jelent az apró planéta megtekintése. Az asztrofotósoknak sem egyszerű megörökíteni a bolygót. Már szó esett arról, hogy rendkívül közel kering a Naphoz, azonban más tulajdonságok is hozzájárulnak az észlelés nehézségeihez. A legnagyobb kitérése a Naptól csak 28 fok, továbbá fényessége igen nagy skálán mozog, mivel felső együttálláskor -2,48 magnitúdó, míg alsó együttállás során 7,25. Természetesen minél fényesebb az adott égitest, annál egyszerűbb megtalálni. A Merkúr valamennyire kivétel, ugyanis a legfényesebb szakaszában túl közel van központi csillagunkhoz. A legjobb időszak a legnagyobb keleti és nyugati kitérések alkalmával van. Szerencsénkre a félmerkúr szombaton, míg a legnagyobb kitérés vasárnap fog bekövetkezni.

A Merkúr a nappali égbolton, a dichotómia idején. A fényképet Balázs Gábor készítette a Svábhegyi Csillagvizsgáló 30 cm-es lencsés távcsövével, 2023.08.10-én. FORRÁS: eszlelesek.mcse.hu.

Szombati dichotómia

Március 23-án, 18:40-kor a nyugati égboltra tekintve, 10 fok fölött láthatjuk a római istenről elnevezett bolygót. A magnitúdója -0,23 lesz, ami elég fényessé teszi, hogy szabad szemmel is könnyen megtekinthessük. Kisebb csillagászati távcsövekkel már gyönyörködhetünk a 48%-os fázisában. A felszínén található fekete színű tengerek és hatalmas kráterek észlelése igen nehézkes. A kellően nyugodt légkörön túl 15-20 centis távcsőre és 300-szoros nagyításra lesz szükségünk. Egészen 19:45-ig észlelhetünk, amikor a horizont alá bukik a kicsiny planéta.

Szombaton a naplemente után, 18:40-kor a nyugati égbolton láthatjuk a fényes Merkúrt. FORRÁS: Stellarium-web.org

Vasárnapi Merkúr-észlelés

A legjobb lehetőségünk, hogy az idei évben naplemente után észleljük a Merkúrt, vasárnap este lesz. Miután 18:00-kor a horizont alá bukik a Nap, egyre jobban látható lesz a bolygó a nyugati égbolton. Ekkor 16 fokos magasságban fog elhelyezkedni, és 44%-os fázisa lesz. A fényessége 0,08 magnitúdó, ami igencsak szembetűnő a keresőtávcsövekben. Fél órával később már szabad szemmel is látható lesz, kicsivel több mint 11 fok fölött. Végül 19:43-kor a horizont alá bukik, azonban így is egy óránál tovább is észlelhetjük szerencsés esetben.

Vasárnap a maximális kitérésnek köszönhetően 18:30-kor még 11 foknál magasabban lesz a római istenről elnevezett égitest. FORRÁS: Stellarium-web.org

Hónap végi merkúrsarlók

Jövő hét hétfő és vasárnap között csökkenő fázist figyelhetünk meg, így egyre kisebb merkúrsarlókat láthatunk. Hétfőn már 39%-os lesz a planéta, ami vasárnapra 18%-ra csökken. Azonban nemcsak a fázisa, hanem a fényessége is egyre csökken. 25-én este 0,10 magnitúdós lesz, majd vasárnap 1,43. Sajnos 10 fok alatti magassága igen nehézzé teszi az észlelést, és mindenképpen tereptárgymentes nyugati horizontra lesz szükségünk.

Az észlelési nehézségek ellenére érdemes megpróbálni a legkisebb bolygó megtekintését. Szabad szemmel egy fényes pontként jelenik meg az égbolton, míg távcsőben a fázisait is megfigyelhetjük. Megfelelő csillagászati eszköz segítségével és jó légkör esetén akár felszíni alakzatokat is észlelhetünk.

Szerző: Vizi Róbert, Bemutató csillagász