A VÉNUSZ ÉS A MARS AZ OROSZLÁNT NÉZI

2023 július 04
| Szerző: Vizi Róbert, Bemutató csillagász
Ma este ritka eseménynek lehetünk szemtanúi, a Vénusz és a Mars együttállásba kerül, amihez csatlakozik a Regulus csillag.

Amennyiben az égiek derült éjszakával ajándékoznak meg bennünket, érdemes lesz megtekinteni az együttállást, amelynek során a két bolygószomszédunk és az Oroszlán csillagkép legfényesebb csillaga, a Regulus egymás mellé sorakoznak fel.

A hármas együttállás szereplői a nyugati égbolton 21:50 perckor. FORRÁS: Stellarium-web-org

Az égi hármas szereplői

Vénusz

A szerelem istennője lesz az első a három égitest közül, amelyik látszani fog. Jelenleg a legfényesebb objektum az éjszakai égbolton a -4,36 magnitúdójának köszönhetően, amivel messze túlragyogja a legfényesebb csillagot is. Szabad szemmel is magával ragadó a hatalmas fényerő, azonban az igazi élmény eléréséhez távcsőre lesz szükségünk. Százszoros nagyítás esetén gyönyörködhetünk a 29%-os Esthajnalcsillagban, amely egy vékony, fehér kifliként jelenik meg az okulár látómezőjében.

A 29%-os Esthajnalcsillag több százszoros nagyításon szépséges látvány nyújt. FORRÁS: Stellarium-web-org

Mars

A vörös bolygó jelenleg távolodik a Földtől, emiatt jóval halványabb az előző bolygónál. Jelenleg 2,23 csillagászati egységre van tőlünk, ami 334 millió kilométernek felel meg, a bolygó fényessége pedig 1,73 magnitúdó. Amennyiben segédeszköz nélkül észleljük, egy halvány vörös pontot tekinthetünk meg az égen. Több százszoros nagyítás esetében a háború istenéről elnevezett bolygónak a gyönyörű vöröses korongjában gyönyörködhetünk.

A távolodó Mars bolygó vörös színű korongként fog megjelenni az okulárunk látómezőjében. FORRÁS: Stellarium-web-org

Regulus csillag

Az Oroszlán csillagkép legfényesebb csillaga, amelynek fényessége 1,40 magnitúdó, és 79 fényévre van a Földtől. A kékes-fehér színű csillag korát 1 milliárd évre becsülik a csillagászok. A Regulus a tavaszi háromszög egyik tagja az Arcturus és a Spica csillagokkal együtt. A csillag adatait megtekintve láthatjuk, hogy mindenben felülmúlja a mi Napunkat. Négyszer nagyobb a mérete, és a felszíni hőmérséklete 11400 Celsius-fok. A fényessége 318-szor nagyobb, és elképesztő sebességgel (318 km/s) forog a saját tengelye körül.

Az együttállás

A megfigyelést érdemes 21:50-től elkezdeni, és a nyugati égboltra kell tekintenünk. A hármas legfényesebb tagja, a Vénusz kicsivel több mint 7 fokkal lesz a horizont fölött. Tőle északnyugati irányban, 3 fok távolságra lehet megtalálni leghalványabb objektumot a Mars bolygót. Szintén nyugati irányba haladva 3,5 fokon lesz megtalálható a Regulus. Az alacsony horizont fölötti magasságnak két kellemetlen következménye van. Az első, hogy olyan helyről lesz csak megfigyelhető a jelenség, ahol tiszta nyugati horizont van, vagy magasabb helyről tudunk észlelni. A második, hogy rövid ideig lesz csak megtekinthető a hármas, mert a Vénusz 22:40-kor lenyugszik. Amennyiben lehetőségünk van rá, ne hagyjuk ki a ritka hármas együttállást és gyönyörködjünk a Vénusz fehér sarlójában, a Mars vöröses és a Regulus kékes-fehér színében.

Az égi jelenség szereplői, mielőtt a horizont alá buknak 22:30-kor. FORRÁS: Stellarium-web-org