A telehold az Antaresszel vetekszik, majd beleharap egy gömbhalmazba

2024 május 23
| Szerző: Világos Blanka, Kutatói asszisztens
Május 24-én a telehold a Skorpió csillagkép két ékkövét, a vörösen világító Antares csillagot és a Messier 4 nevű gömbhalmazt látogatja meg.

Az Antarest egész éjjel, a pirkadatig kergeti, a gömbhalmazzal pedig bújócskát játszanak, hajnali 3-kor ugyanis a halmaz legfényesebb részét teljesen kitakarja. Utóbbi nagy kihívás kamerával, de rendkívül izgalmas fotótémának ígérkezik!

A Messier 4, azaz M4 az egyik legszebb gömbhalmaz a nyári égbolton, a vörös színű Antares és a Skorpió ollója felőli szomszédja, az Al Niyat között helyezkedik el.

A gömbhalmazok olyan csillagcsoportok, amelyekben rendszerint akár több százezer idős csillag nagyon sűrűn helyezkedik el. Ha egy csillag körül keringő bolygón állnánk egy gömbhalmaz közepén, az éjszakai égbolt fényessége összemérhető lenne a teleholdas éjszakákéval, annyira sok közeli csillag ragyogna ránk. Ezek a halmazok ráadásul a legidősebb képződmények a galaxisunkban. Az M4 különösen idősnek számít, 12 milliárd éves korával vetekszik az Univerzum életkorával.

Az M4 gömbhalmaz Brlás Pál felvételén. A kép 2014. május 5-én Ausztráliában készült, de hazánkból is hasonlóan látványos a fényes halmaz. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Igazán különleges a mostani együttállás, ugyanis nagyon ritka, hogy a Hold pontosan áthalad egy távoli, fényes csillaghalmaz előtt, sőt az M4 a legfényesebb gömbhalmaz, amelyet a Hold elfedhet útja során. Most pedig, ha nem is teljesen fedi el az M4-et, jócskán beleharap majd, és a teljes magját kitakarja. A fedés lépésről lépésre így fog kinézni:

• Egész éjjel látványos lesz az Antares és a Hold közelsége. Fokozatosan, hajnalig csökken köztük a távolság, és izgalmasan mutatja, hogy valójában milyen gyorsan is halad a Hold az égbolton. 22 órakor 3 fok távolságra lesz a csillag a Hold peremétől.
  • 21:10-kor kel fel az M4. Ekkor a Hold pereme még 2 fok távolságban lesz a gömbhalmaztól, amely a telehold átmérőjének négyszerese. Ekkor még azonban nagyon alacsonyan lesz a halmaz, így a légkör hatása miatt nehéz lesz még megfigyelni.
  • 22-22:30 körül érdemes elkezdeni az M4 megfigyelését. 22 órakor 5, 22:30-kor pedig már 9 fok magasan lesz. A Hold eközben folyamatosan közelíteni fog, 22:30-kor a pereme már csupán másfél fokra lesz a halmaztól.
  • Éjfélkor a Hold, az M4 és az Antares körülbelül egyenlő távolságra követik majd egymást.
  • 1 órakor delel a páros, 16 fok magasságban. A Hold ekkor már csupán fél fokra helyezkedik el a halmaz középpontjától, azaz átmérőjével megegyező távolságban lesz.
  • 2:15 körül éri el a Hold a halmaz külső részét.
  • 2:45-kor éri el a halmaz legfényesebb és legsűrűbb régiójának, a magnak a peremét a Hold.
  • 2:50-kor, 5 perccel később már a mag felét kitakarja majd a Hold.
  • 2:55-kor takarja el a teljes magot.
  • 3:05-kor szinte a teljes halmazt kitakarja, csak a legkülső, leghalványabb részeit nem. Ekkor is még 11 fok magasan látszanak az objektumok.
  • 3:40-ig folyamatosan halad át a Hold, hasonló mértékben kitakarva a halmazt, majd ekkor kezd újra láthatóvá válni a halmaz központi régiója. Ekkor már csak 7 fok magasan lesz a páros.
  • 3:55-kor már a halmaz magjának egésze kibukkan a Hold mögül. Ekkor 6 fok magasan lesznek.
  • Eközben a Hold a vöröslő Antares felé közelít, amellyel együttállása egyre látványosabbá válik.
  • 4 óra után már rohamos tempóban nyargalnak a horizont felé, illetve lassan a pirkadat is beköszönt, amelyek mind véget vetnek a látványnak.

Az Antares és a Hold közelsége szabad szemmel is látványos lesz, főleg az éjszaka első felében. Ahogy közeledik azonban a Hold a csillaghoz, egyre jobban elnyomja majd annak fényét, de egész éjszaka lehet majd szabad szemmel is látni. Kézi távcsőben azonban biztosan páratlan látványt nyújt majd a páros!

Az Antares és a Hold együttállása 2023. 06. 03-án 20:25-kor Újvárosy Antal felvételén. Ekkor az Antares 1 fokra volt a Hold peremétől. Most ezt a közelséget 3:30-kor éri el. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Az M4 kistávcsövekkel is hálás célpont: csillagai fényes foltként sejtelmesen egybeolvadnak, azonban izgalmasan elő-előtűnhet néhány csillag, a homályból kiemelkedve. Az együttállás idején azonban ne várjunk sokat a gömbhalmaztól, hiszen az ugyanott lévő telehold fénye győzedelmeskedni fog felette, és el fogja nyomni a halmaz halvány fényét. Távcsőben így legfeljebb a központi régiót láthatjuk, de még talán azt sem, hiszen a Hold el fog minket vakítani, és látszólag leradírozza a halmazt.

Fényképen a megfelelő beállításokkal továbbra is ékeskedik a halmaz, sőt kiváló kompozícióra adódik lehetőségünk a Hold társaságában. Azonban az esemény fotózásához megfelelő jártasság szükséges, mivel drámaian különbözik a Hold és a halmaz fényessége (nem kevesebb mint 17 milliószor több foton érkezik azonos idő alatt a kamerába a Holdból, mint az M4-ből!). Ha egyetlen képkockával próbálkozunk, vagy a Hold ég be teljesen, vagy egyáltalán nem látszik a halmaz. Ezért különböző expozíciós időkkel kell rögzíteni a két objektumot, majd utófeldolgozás során egyetlen látványos képpé varázsolni. Azonban mindenképp felejthetetlen sorozat születhet abból, ha valaki sikeresen végigköveti a Hold és a gömbhalmaz táncát, így mindenkit bátorítunk erre a kalandra!

A közelség 2024. 05. 24-én éjfélkor, ekkor az Antares, az M4 és a Hold szinte egyenlő távolságra lesznek egymástól. A köd az Antares körül nem lesz látható ilyen körülmények között. Forrás: Stellarium.

Szerző: Világos Blanka, Kutatói asszisztens