A Merkúr januári estéken visszasettenkedik az égre!

2022 január 04
| Szerző: Világos Blanka

A legbelső bolygónk, a Merkúr igencsak trükkös égitest – elég nehéz megfigyelni, ugyanis mindig nagyon közel látszódik a Naphoz. Ritkák az olyan esték, amikor megpillanthatjuk, de ez pedig most januárban koránt sem lesz lehetetlen. Tavaly május óta most nyílik a legjobb alkalom az esti Merkúr-vadászatra! A Merkúr egy különös világ. Egy aprócska bolygó, amin a Naphoz való közelsége révén igencsak szélsőséges körülmények dúlnak. Légkör híján folyamatosan bombázzák por- és kődarabok, ezért kráterek serege szabdalja felszínét, azonban a Földről csak a nagyobb felszínformák tárulnak elénk.

Mire számítsunk, hogyan készüljünk rá?

Mivel legtöbbször a Napunk ragyogásába burkolja magát, a magyarországi és északabbi földrajzi szélességekről csak a legnagyobb Naptól való kitérése esetén pillantható meg. Nagyjából három és fél havonta csupán két hetünk van arra, hogy a naplementével dacolva nyomára bukkanjunk. Tavasszal két esti láthatóság, ősszel pedig két hajnali láthatóság az, amikor szabad szemmel is jól látható. Most januárban emeli a látványt, hogy a legjobb láthatóság idején (nagyjából január 10-én) egy szűk fokra tőle, keleti irányban (tehát kissé magasabban) a Szaturnusz fog tündökölni. Ez a kellemes narancssárgás bolygópáros kézi távcsövekben nagyon szépen látszódik majd, egy látómezőben. Távolabb, de velük egy vonalban a Jupiter a Hold után az este legfényesebb égitestje lesz.

A délnyugati égbolt 2022. január 10-én, 16:50-kor, a polgári szürkület végén, tehát amikor a Nap 6 fokkal is alacsonyabbra süllyedt a láthatárnál. A Merkúr a Szaturnusszal és a Jupiterrel egy vonalban látszik majd. Forrás: Stellarium

Szabad szemmel is lehet látni a Merkúrt, délkeleti irányban a Jupiternél jóval halványabb, finom narancssárgás esti csillagként. Viszont, mivel bolygóról van szó, kevésbé fog reszketni a fénye, mint a környező csillagoké.

Ezen a felvételen hasonló körülmények között örökítette meg Cseh Viktor a Merkúrt, mint amikre most is számíthatunk. Valljuk be, a képen se lett volna egyszerű megpillantani a vörös jelölők nélkül! Dátum: 2019. 11. 24. 5:20 UT; Forrás: eszlelesek.mcse.hu

Segítségünkre válhat a megtalálásban egy pár kézi távcső, amivel könnyű végigpásztázni a láthatárt, és megnöveli a bolygó fényességét, hogy könnyebben észrevegyük. Hogy ha a bolygó részleteire is kíváncsiak vagyunk, akkor nagyobb távcsőhöz kell fordulnunk. Egy 10 cm átmérőjű távcsőben, 100-200-szoros nagyításon is már egy apró, reszketeg, fázist mutató korongként mosolyoghat ránk. Ha kíváncsiak vagyunk a felszíni részleteire, akkor ennél is nagyobb nagyítást kell használnunk, de azok megpillantásához már a légkör szerencsés nyugodtsága, és egy narancssárga szűrő is jól jön.

A legfrissebb Merkúr-észlelés (a poszt írásakor) 2021.10.24-én 6:57 UT-kor, tehát az előző hajnali láthatóság során készült, és Hatházi Gergely örökítette meg. A bal oldali kép szimuláció, a jobb oldali egy 11 cm-es távcsővel készült felvétel. Látható a kihívás! Forrás: eszlelesek.mcse.hu

A januári program a Merkúr szerint

A bolygó januári láthatósága az alábbi állomásokat követi:

• A Merkúr november 29-én haladt el a Nap mögött felső együttállásban, tehát esett annak a Földdel átellenes oldalára. Azóta folyamatosan egyre jobban bújik ki mögüle.
  • A legnagyobb keleti kitérést január 7-én, pénteken napközben éri el, ekkor 19,2 fok távolságra lesz csillagunktól. A bolygó fázisa még 59%, tehát kissé teltebb, mint a félmerkúr, azonban folyamatosan fogy. Átmérője majdnem 7 ívmásodperc, ami szintén folyamatosan nő, fényessége -0,5 magnitúdó lesz, bár a Nap ragyogása mellett ez nem tűnik ki túlzottan.
  • A dichotómiát, azaz a félmerkúr állapotát (50%-os fázis) két nappal később, 9-én éri el a bolygó. A horizont felett legmagasabban az esti égen nagyjából ilyenkor érhetjük el. Ekkor a polgári szürkület végén, 16:45-kor (azaz amikor a Nap már 6 fokkal a horizont alatt tartózkodik) még mindig 8 fok magasan helyezkedik majd el.
  • A Merkúr ezután megfordul, rohamtempóban törtet a Nap korongja felé. Szűk három héttel később, 29-én már teljesen a sötét oldalát fogja mutatni felénk az újmerkúr, ekkor ér a Nap és a Föld közé. Ezután a hajnali égboltra vándorol majd át.

Hálás kitérés lesz ez, a többihez képest egészen kellemes esti láthatósággal. Mindenki készüljön hát a hűvös januári estéken egy kis forró teával, fürkésző szemmel a nyugati égboltot pásztázva, ahogy a Merkúr a Nap után hanyatlik a láthatár felé! És ha van távcsövünk is, észlelésre fel!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Tudományos segédmunkatárs