Karácsonyi égi csodák

2022 december 24
| Szerző: Bacsó Zétény, Amatőrcsillagász, Korábbi diákolimpikon
Gyönyörű bolygókat és együttállásokat hoz nekünk a karácsony!

A Merkúr dichotómiában 24-én

Szenteste csodálhatjuk meg a legbelső és egyben legkisebb bolygó dichotómiáját, vagyis azt az állapotot, amikor a Merkúrrnak pontosan felét világítja meg a Nap, míg a másik árnyékba borul. Az 50%-os fázis pontos időpontja 16:44, de természetesen a megvilágítottság csak napok, nem percek alatt változik.

A Merkúr látszó átmérője 7,3 ívmásodperc, fényessége -0,3 magnitúdós, kellemes fényességű csillagnak látszik naplemente urán. A polgári szürkület végén, 16:35 perckor 6 fokkal jár a horizont fölött. Megfigyelését segíti, hogy a sokkal fényesebb, -3,8 magnitúdós Vénusz a Merkúrtól alig 4 fokra, 3 fokkal a horizont fölött lebeg. Tehát ha a Vénusz megvan a keresőtávcsőben, vagy binokulárban, akkor a Merkúrt is könnyűszerrel becserkészhetjük. Ha tiszta a légkör, akár szabad szemmel is ránk mosolyoghat, még az angyaljárás előtt.

A Merkúr kedvező esti láthatósága 25-én

Bár maximális keleti kitérése (elongációja) 21-én volt, legjobb láthatósága karácsonyra csúszik. Ez azért van, mert a bolygó a mi szemszögünkből nézve nagyjából a horizont síkjával párhuzamosan mozog, vagyis amikor a Nap a látóhatár alá bukik, a Merkúr is hamarosan követi. Ez a kis „vertikális kitérés” maximalizálódik 25-én.

Látszó átmérője 7,5 ívmásodperc, fényessége -0,2 magnitúdó, fázisa 46%-os, csökkenő félmerkúr.

Érdemes jó előre kiválasztani egy kitakarásmentes délnyugati horizontú területet, majd előkészíteni távcsövünket, és időben elkezdeni a Merkúr keresését. Remegő, alakzatokat nem mutató pacára számítsunk, és legfeljebb pozitívan csalódunk, ha élesen felbukkan a fázis, vagy a sötét foltok a terminátor mentén!

Fotó: Gyuricza István

25-én Vénusz–Merkúr–Hold vonal az esti égen

Szépséges együttállást és bolygósorakozót hoz karácsony első napja. A polgári szürkület végén, 16:35 perckor a tündöklő Vénusz látszik alacsonyan, 3 fokkal a délnyugati látóhatár fölött. Fölötte a Merkúr mosolyog -0,2 magnitúdós égitestként, valószínűleg szabad szemmel is megpillantható. Jóval magasabban, 10 fokon pompázik a 7%-os, kétnapos holdsarló. Még magasabban, 25 fokon pedig a Szaturnusz halvány narancsos fénypontjában gyönyörködhetünk. A Vénusz, majd a Merkúr is lenyugszanak 5 óra után, a holdsarlón viszont elkezd felderengeni a hamuszürke fény, a megvilágítatlan oldal sejtelmes derengése. Addigra a Szaturnusz is látványosan tündököl, sőt délen a Jupiter izzó fehér fényfoltja is kiteljesedik. Boldog karácsonyt!

Együttállás karácsony első napján este, 16:35 perckor. Stellarium online szimuláció

26-án dupla kettős együttállás

Karácsony második napjára a három napos holdsarló tovább halad égi útján, és a Szaturnuszt közelíti meg. A horizont alján tündöklő Vénusz és Merkúr mellett magasabban, 20 fok körül áll együtt a Szaturnusz és a holdsarló. A Hold 5 fokkal a Szaturnusz alatt tündököl, 15,7%-os megvilágítottságú, szemet gyönyörködtető tüneményként. Öt óra után a holdsarlón felizzik a hamuszürke fény, ezen a napon lehet a legjobban megfigyelni. Kézitávcsővel a kráterektől szabdalt terminátor mellett sejtelmesen fénylő, holdtengereket is kirajzoló hamuszürke fény csodájában gyönyörködhetünk.

A karácsony másodnapján látható együttállás, 16:35 perckor, a holdsarló arrébb vándorolt. Stellarium online szimuláció.

Csillagfedés 26-án

És egy szép csillagfedést is hoz a karácsony! Ha a 26-ai együttállást megnézzük távcsővel, ezt a csillagfedést se szalasszuk el! A 6,8 magnitúdós 38 Capricorni csillag a Hold északi pólusánál, a megvilágítatlan oldalon lép majd be, majdnem súrolva. Az esemény 16:36-kor következik be, de már korábban álljunk rá a csillag követésére. A Hold horizont feletti magassága 18,5 fok. Kilépés már sötétben, 17:12-kor, 16 fok magasan történik, a világos oldalon. Amíg a csillag a Hold takarásában tartózkodik, gyönyörködjünk az együttállásban és a bolygókban!

A 38 Capricorni belépése még szürkületben következik be, 2022.12.26-án, 16:36 perckor, a holdsarló sötét oldalán. Stellarium online szimuláció.
A 38 Capricorni kilépése pedig már a megvilágított oldalon történik, karácsony másodnapján 17:12 perckor. Stellarium online szimuláció.

Szerző: Bacsó Zétény, Amatőrcsillagász