Július 5-éről 6-ára virradó éjszakán lesz a (1) Ceres törpebolygó oppozíciója, ezekben a napokban lesz a Földhöz a legközelebb és lesz számunkra a legfényesebb is.

2024 július 05
| Szerző: Berta Marcell, Tudományos újságíró, Aalto Egyetem, Espoo
A mezőgazdaság római istennőjéről elnevezett törpebolygó, egyúttal az elsőnek felfedezett és az eddig ismert legnagyobb kisbolygó (aszteroida) a Naprendszerben,

valamint az egyetlen olyan törpebolygó, amelyik a kisbolygóövben helyezkedik el a Mars és Jupiter között.

Július 5-ről 6-ra virradó éjszakán láthatjuk majd az (1) Ceres törpebolygót idei legfényesebb pillanatában, amikor oppozícióban, vagyis az égbolton a Nappal ellentétes oldalon lesz, szemben áll vele. Azokban a napokban tartózkodik a Földhöz a legközelebb az egész év folyamán, a látszó fényessége 7,3 magnitúdó. Szabad szemmel ilyen fényességű objektum nem látható, mivel a legtöbb ember egy zavaró fényektől mentes égbolton nem látja azokat az égitesteket, amelyek 6,5 magnitúdónál halványabbak. Így szükségünk lesz egy távcsőre, egy keresőtérképre és nagyon tiszta égre.

Az (1) Ceres törpebolygó nagy felbontású képe, amelyet a NASA Dawn űrszondája készített 2015. május 4-én 13 600 kilométeres távolságból. Forrás: NASA

Mikor és merre találjuk majd pontosan a törpebolygót?

Az éjszaka folyamán az (1) Ceres együtt mozog majd a Nyilas csillagképpel, azon belül is a teáskanna csillagalakzat fülének alsó részét alkotó Ascella kettőscsillag (tau Sagittarii) mellet láthatjuk majd, attól balra fentebb nem egész egy fokkal. A teáskanna aszterizmust vagy csillagalakzatot a Nyilas csillagképben megtalálható legfényesebb csillagok alkotják, így nem lesz nehéz megtalálnunk majd az égen.

Az (1) Ceres este 9 és hajnali fél öt között lesz majd látható, azonban éjjel 11 előtt nemigen lesz elég magasan ahhoz, hogy könnyedén megfigyelhessük. Delelése az égbolton nem sokkal hajnali 1 óra előtt várható, ekkor a horizont felett 13 fok magasan lesz, azaz még ekkor is viszonylag alacsonyan láthatjuk, ezért érdemes résen lennünk.

Július 6-án hajnali 00:48-kor az (1) Ceres eléri legmagasabb pontját az égen, mellette látható a Nyilas csillagkép és a teáskanna csillagalakzat. Forrás: Stellarium-web.org

Jó kisbolygóvadászatot és felhőtlen eget kívánunk minden Olvasónknak!

Szerző: Berta Marcell, Tudományos újságíró, Aalto Egyetem, Espoo