Három este közelsége

2021 február 15
| Szerző: Világos Blanka
Kedden, február 16-án indulva három napon keresztül pompásabbnál pompásabb együttállásokra számíthatunk! Kedden a Mars egy látványos csillaggal alkot majd igencsak szoros párost, szerdán az Ur...

Kedden a Mars egy látványos csillaggal alkot majd igencsak szoros párost, szerdán az Uránusz, majd csütörtökön a Mars kerül a holdsarló közelébe.

A kedd esti szürkületben a Mars a Kos csillagképben található Botein (Delta Arietis) nevű csillagtól 26 ívpercre, tőle délre helyezkedik majd el.

A Botein egy 4,4 magnitúdós csillag, tehát kényelmesen látszódik szabad szemmel.

A csillag a Kos csillagkép szélén, a Bika és Kos között található. A Botein név annyit tesz arabul, hogy "a has", ugyanis ez a terület a kosalak hasának felel meg.

A Botein a kép közepén kijelölve látható, a Kos és a Bika határán. Forrás: Stellarium

A 26 ívperces közelség azt jelenti, hogy a telihold átmérőjének kicsit közelebb lesznek egymáshoz a vörös bolygóval - egy ilyen pompás csillaggal alkotott szoros közelség nem mindennapos ám!

Ha binokulárral kalandozunk az égen, az együttállás mellett csússzunk lejjebb, és a közeli Holdsarlót is csodáljuk meg mindenképp.

A Mars-Botein együttállás 16-án 18:30-kor. A képen fent a Fiastyúk, jobbra a Kos és Háromszög csillagkép látható. Forrás: Stellarium

A Mars rendkívüli földközelségbe került a 2020-as év végén - októberben páratlanul csodásan, vörösen izzott az égbolt fekete bársonyán.

Azóta jócskán eltávolodott tőlünk külső bolygószomszédunk, emiatt már jóval halványabb, mint ősszel, de még mindig összetéveszthetetlen jelenség.

A hónap folyamán is látványos még az éjszaka első felében, majd egyre korábban nyugszik majd le.

Azért is nézzük fel elgondolkodva a Marsra, mert éppen február közepén érkezik meg hozzá három szonda is: a NASA Mars Perseverance szondája, az Egyesült Arab Emírségek Hope űrszondája és Kína Tianwen-1 szondája is éppen ekkor érkezik meg a Vörös Bolygóhoz.

A tavaly októberi Mars-közelség során szenzációs felvételek készültek a Vörös Bolygóról. Ezt a képet Klausz Gábor készítette egy 25 cm-es távcsővel. Forrás: www.asztrofoto.hu

Szerdán, február 17-én egy kevésbé közismert, de annál különlegesebb bolygó közelébe ér holdunk: az Uránusz 3,1 fokra északra helyezkedik majd el égi kísérőnktől.

A bolygót szabad szemmel sem lehetetlen megpillantani ideális, holdmentes körülmények között, de most, a ragyogó Hold mellett mindenképpen csak távcsővel észlelhetjük. A Hold azonban most kiváló segítőmankót is nyújt megtalálásához - ugyanis az Uránusz nem olyan látványos, mint a tőle beljebb keringő bolygók.

Hacsak nem használunk extrém nagy nagyítást, jóformán csillagszerű pontnak látjuk, mely élénk türkizzöld színével tűnik ki a csillag szórta háttérből.

Így nem is azért nehéz megtalálni, mert halvány lenne, hanem mert a gyakorlatban szem könnyedén átsiklik felette.

Az Uránuszt binokulárral érdemes keresni, a Hold északi csúcsától pontosan fölfelé, kb. 5-6 holdkorongnyira.

Hold-Uránusz együttállás 2017-ben Landy-Gyebnár Mónika felvételén. Most szerdán ennél jóval szorosabb együttállásra számíthatunk - a képen a két égitest távolsága 5 fok, ez most csak 3,1 fok lesz. A fényességkülönbségeket a fotó látványosan érzékelteti. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu
A Hold-Uránusz együttállás 17-én 21:00-kor a Kos csillagkép határán. Forrás: Stellarium

Holdunk tovább is áll, és következő este, 18-án csütörtökön a Marsot környékezi meg. Ekkor 4,5 fokos együttállásra számíthatunk.

Ez olyan tág, hogy nem távcsöves esemény, sokkal inkább szabad szemmel esztétikus látványra számíthatunk - a dagadó holdsarló és a Mars vöröslő pontja pompás párost alkot majd.

A két égitest már azok lenyugvása után kerülnek egymáshoz a legközelebb, így az este folyamán minél később, de még kényelmes magasságban keressük őket a délnyugati-nyugati égbolton!

Nem messze tőlük a Fiastyúk csoportja is ékszerdobozként tündököl, ami tovább emeli a látvány fényét (szó szerint!).

Mindenképp érdemes azonban távcsövet ragadnunk, és megnéznünk a Marsot ezen az estén, hiszen terv szerint ezen az éjszakán fog a NASA perseverance marsjárója landolni a Jezero kráter kiszáradt üledékes kőzetekkel teli marsi talaján!

A Mars-Hold együttállás 18-án 22:00-kor. A képen a Marstól felfelé látható csillagcsoport a Fiastyúk. Forrás: Stellarium

A Hold a két közelség során 32%-os, majd 42%-os megvilágítottságú, növekvő sarló lesz. Ilyen fázisban mutatja a legizgalmasabb arcát égi kísérőnk, ugyanis a fény-árnyék határ, azaz a terminátor szélén gyönyörűen kiugranak a hegységek a mélyen fekvő, árnyékos területekből.

Így egészen lenyűgöző, háromdimenziós képet kaphatunk holdunk domborzatáról, ha távcsővel vizsgáljuk a terminátor környékét.

Sőt, ha szerencsénk van, akár a hamuszürke fényét is megfigyelhetjük - ez a megvilágítatlan oldal halvány derengése, melyet a Földről visszavert napfény okoz, és többnyire akkor látható, ha kevesebb, mint a Hold fele van megvilágítva éppen.

Kellemes együttállásokra számíthatunk tehát a keddet követő három napban - a Mars, Uránusz, a Botein csillag és Hold igazi tangót jár majd be az égbolton.

Ha szerencsés módon derült időnk lesz, mindenképpen költözzünk ki az ég alá, és figyeljük meg a Marsot, valamint szerdán az Uránuszt is!

Szerző: Világos Blanka, Tudományos segédmunkatárs

📸 Borítókép:  A képen láthatónál kicsit szorosabb, de hasonló Hold-Mars együttállásra számíthatunk csütörtökön.

A képet Varga Tamás készítette 2018 novemberében, okostelefonnal, tehát ilyet jóformán bárki tud készíteni, távcső és komoly kamera nélkül is! Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu