A bolygókirály 2023-as oppozíciója

2023 október 30
| Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Kutatói asszisztens
A Naprendszer bolygókirálya, a Jupiter most pénteken, 2023. november 3-án kerül oppozícióba, azaz szembenállásba.

Ilyenkor a Földről nézve a Nappal átellenes oldalon található, ezáltal egész éjszaka ragyog és mosolyog ránk.

Miért jó az oppozíció?

Az oppozíció, magyarul szembenállás azt jelenti, hogy a bolygó és a Nap közé ér a Föld, és a három égitest egy vonalban van. Ekkor a bolygó az égbolt Nappal átellenes pontjában látszik, és magasan ragyog egész éjszaka, nagyjából éjfélkor delel, amikor a Nap a legalacsonyabban tartózkodik a horizontunk alatt.

Az oppozíció esetén a Nap, Föld és a Jupiter hozzávetőleges helyzete felülnézetből. A bolygópályák nem tökéletes körök, ezért nem esik egybe az oppozíció a földközelséggel. A kép nem méretarányos! Forrás: saját illusztráció

Azért érdemes oppozíció környékén megfigyelni a külső bolygókat, így a Jupitert is, mert nagyjából ekkor érnek a legközelebb a Földhöz, így ekkor látszanak a legnagyobbnak és a legfényesebbnek, így ekkor figyelhetők meg a legjobban korongjuk részletei. Azért nem esik egybe a két esemény, mert mind a Föld, mind a többi bolygó nem tökéletes körpályán, hanem enyhén elnyúlt ellipszis alakú pályán kering a Nap körül. Így valószínűleg nem az ellipszis legközelebbi pontjain érnek egy vonalba, és pár nappal az oppozíció előtt vagy után lesz távolságuk minimális. A Jupiter mostani oppozíciója esetén a közelség két nappal az oppozíció előtt következik be.

A Jupiter 12 éves keringési ciklusában 2023 január 22-én került napközelbe. Az ezt megelőző és követő oppozíciókat hívjuk nagy oppozíciónak. Ilyenkor kerül a bolygó a legközelebb a Naphoz, és oppozíciója során a Földhöz is! A tavaly szeptemberi oppozíció alatt egy hajszálnyi mértékben nagyobb volt a bolygó mérete: akkor 49,9 ívmásodperc átmérőjű volt, most 49,5 ívmásodperces lesz.

A Jupiter oppozícióba nagyjából 13 havonta kerül (egy szinodikus keringés alatt). Tehát jövő decemberben láthatjuk ismét ebben a helyzetben, bár ekkor kissé távolabb lesz tőlünk, mint most, ezért kicsit kisebbnek és halványabbnak láthatjuk majd. Azért 13 havi periódussal következik be az oppozíció, mert a Jupiter 12 év alatt kerüli meg a napot, a Föld viszont pontosan egy év alatt: mire a Föld egy év alatt megkerüli a Napot, a Jupiter pályájának 1/12 részével már odébb mozgott, és a Földnek még ezt az egy havi „hátrányt” is le kell dolgoznia.

Mikor és hogyan figyeljük meg?

A Jupitert nehéz eltéveszteni: az esték legfényesebb égitestje (ha a Hold éppen nem látszik), egészen addig uralja az égboltot, amíg hajnalban felkel a Vénusz. Jelenleg a Kos (Aries) csillagképben tartózkodik, majdnem a Cet (Cetus) határán.

A Jupiter helyzete az égbolton 2023. 11. 03-án 22 órakor. Forrás: Stellarium

Szerencsére egyáltalán nem csak az oppozíció napján nyűgöz le minket a Jupiter: az oppozíció során 49,5 ívmásodperc méretű bolygókorong még egy hónappal később is csupán 4%-kal, 2 ívmásodperccel látszik majd kisebbnek. Fényessége eközben -2,9-ről mindössze 0,1 magnitúdót esik, tehát a ragyogása sem változik érezhetően.

Jó hír a bolygó szerelmeseinek, hogy ez a csodálatos fényesség legalább Mikulásig tartja majd magát. A Jupiter egészen január végéig megfigyelhető lesz a delelési magasságán, teljes pompájában. Ezt követően egyre hamarabb nyugszik majd, míg április elején végül el nem tűnik a Nap fényében.

A Jupiter szabad szemmel is nagyon látványosan ragyog, azonban igazán távcsőben tárja fel szépségeit. Már egy kisebb kézi távcsövet felé forgatva is feltűnik körülötte négy fényes pontocska: ez a 4 legnagyobb holdja, a Galilei-holdak, azaz az Io, Europa, Ganymedes és a Callisto. (Lehet, hogy egyszerre nem látjuk körülötte az összeset, mert egy vagy több hold akkor éppen a bolygó előtt vagy mögött helyezkedik el.) Ezek a holdak olyan fényesek, hogy valójában ha nem lenne ott mellettük a bolygó ragyogása, szabad szemmel is láthatnánk őket!

Szoboszlai Zoltán felvétele a Jupiterről és Io holdjáról, 2023. 10. 16-án 22:30 UT-kor. A Nagy Vörös Folt a korong jobb szélén található. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu
A Jupiter felhősávjai és a Galilei-holdak helyzete 2023. 11. 03-án 22:00-kor. Forrás: WinJUPOS

Aki pedig a Jupiter felhősávjaiban szeretne elmerülni, annak legalább kicsit nagyobb távcsőre lesz szüksége, ugyanis 50-100-szoros nagyítás felett látszanak, viszont akkor már el sem lehet őket téveszteni! Ha pedig szerencsés időpontban vizsgáljuk, akár még a déli egyenlítői sávban tomboló óriási vihart, a Nagy Vörös Foltot is elcsíphetjük! November 3-án 23:15 után kerül fel a korongra, és egész éjszaka megfigyelhetjük, majd másnap, november 4-én is végig láthatjuk a bolygó felénk néző oldalán.

A Hold (középen), a Jupiter (felül) és a Vénusz (lent) együttállása 2023. 02. 22-én Bedő Dávid felvételén. A lenyűgöző asztrotájkép az égitestek egymáshoz mért fényességét is szépen szemlélteti. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Aki még esetleg nem látta a szezonban a Jupitert, annak mindenképp érdemes távcsővégre kapnia – akár először pillantja meg, akár sokadjára látja, feledhetetlen élményben lesz része!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Kutatói asszisztens